Rally Saturnus, več kot le športna prireditev

Startna rampa prvega Rallyja Saturnus, leta 1978.

 

Najprej je bila ideja. Delavci v tovarni Saturnus so si bili enotni, da nujno potrebujejo poligon za testiranje svojih žarometov. Organizirali so se in leta 1978 prostovoljno vsak po svojih močeh pomagali pri pripravah in organizaciji Rallyja Saturnus, prve cestnohitrostne preizkušnje, ki je potekala pod tem imenom. Pravzaprav se je reli kot šport v tovarni Saturnus začel že prej, saj je bil reli najljubši prostočasni hobi kar nekaj zaposlenih. Rally Saturnus je bil že od samega začetka zamišljen kot vez med avtomobilskim športom in industrijo. Poleg športnih tekmovalcev so se na dogodkih organizatorji srečevali tudi z razvijalci in poslovneži iz avtomobilske industrije.

Podjetje Saturnus je v začetku sedemdesetih let prejšnjega stoletja predstavljalo pretežno kovinsko-predelovalno podjetje. Takratni izdelki – konzerve in kovinska embalaža – niso bili tehnološko zahtevni za izdelavo. Razvoj in izdelava avtomobilskih žarometov ter prva dobava žarometa za tovarno VW pa je Saturnusu odprla čisto nove dimenzije in spodbudila drugačno marketinško razmišljanje. Odločitev za organizacijo lastnega reli dogodka je bila tako tudi zavestna odločitev marketinga podjetja in je odraz takratne poslovne politike.

 
  Že v letu 1973 so zaposleni v Saturnusu na nalepkah skupaj zapisali pojma reli in Saturnus. Čez pet let je grafično upodobljena ideja prerasla v pravi dogodek..

Tako je nastala in se razvila ideja o lastnem mediju v obliki športne prireditve, ki je leta 1978 dobila zalet s prvim startom prvega Rallyja Saturnus. Idejni oče projekta Roman Kokalj, ki je v Saturnusu takrat skrbel za marketing podjetja, je dobro izkoristil športno prireditev za srečevanje s pomembnimi ljudmi iz avtomobilskega sveta iz celotnega evropskega prostora. V tistih letih so bile meje precej bolj zaprte kot danes, zato ni bilo preprosto vzpostaviti in vzdrževati osebnih stikov z morebitnimi tujimi kupci. Na poslovnem delu relija so se v sproščenem okolju srečevali največji konkurenti, razvojno osebje vseh pomembnejših avtomobilskih znamk. Če se ti ljudje na velikih avtomobilskih sejmih niso smeli niti srečati, kaj šele komunicirati med seboj, so avtomobilsko športno prireditev izkoristili tudi za izmenjavo mnenj, Saturnus pa je tako pridobil veliko stikov in simpatizerjev tovarne.

Rally koledar iz leta 1978.

Cilji prireditve so bili zastavljeni zelo ambiciozno, saj so v Saturnusu že na začetku želeli, da postane pomembna evropska avtomobilistična prireditev. Vsako leto je bil dogodek uspešnejši in privlačnejši tako za gledalce kot poslovne goste. Mednarodna udeležba je bila vse številčnejša, množila so se srečanja tovarniških ekip, ki so predstavljale in preizkušale nove izdelke. Prireditev je Saturnusu pomagala odpreti številna vrata pri največjih imenih avtomobilizma.


Najbolj privlačna mesta za gledalce so bili dolgi zavoji, skozi katere so avtomobili drseli skozi ovinke.
 

Z vključitvijo Avto-moto zveze Slovenije v organizacijo Rallyja Saturnus je ta športni dogodek pridobil na pomembnosti – za organizacijo relija so sicer skrbeli ljudje iz več športnih sredin, AMZS, kot njihov združevalec, pa je omogočila prehod Rallyja Saturnus na višjo raven.

Leta 1981 je Rally Saturnus prvič pridobil mednarodni status, štiri leta pozneje pa mu je uspel preboj na koledar evropskega prvenstva. Od takrat je bila brez mednarodne zasedbe le dirka leta 2002. Tekme leta 1981 so se udeležili dirkači iz Italije, Avstrije, s Češke in Slovaške. Z zanimanjem so opazovali naše domače dirkače v Zastavinih 'fičkotih', medtem ko so se tuji dirkači na naših cestah preizkušali v dirkaških spretnostih v avtomobilih veliko bolj zvenečih znamk. Reli je iz leta v leto pridobival na pomembnosti in leta 1985 je Saturnus začel šteti tudi za točke evropskega prvenstva. Leta 1978 je imela dirka le šest hitrostnih preizkušenj, leta 1986 pa že 26, od tega 183 km na asfaltnih in 178 km na makadamskih cestah.

 
  Meglenka za relijske avtomobile ø 200 iz leta 1982 z in brez pokrova, ki je ščitil pred mehanskimi poškodbami žaromet na dnevnih dirkah.

Avtomobilistični navdušenci so imeli svojega idola v Branetu Küzmiču, saj je kot tovarniški voznik Renaulta v prvi polovici osemdesetih let že dosegal odmevne rezultate na relijih evropskega prvenstva.

Sredi osemdesetih let je prireditev prerasla športne okvire in se razvila v eno vodilnih javnih družabnih prireditev v Sloveniji in takratni Jugoslaviji.

 


V splošnem pomanjkanju vrhunskih dogodkov je Rally Saturnus prinesel svežino, nekaj novega in manj znano športno panogo. Avtomobilom na cestah so se pridružile bolj športne različice.

Saturnus je slovel tudi po nočnih dirkah. Brane Küzmič, ki je zmagal na prvem Rallyju leta 1978 in nato na najvišjo stopničko stopil še trikrat, se takole spominja prigode na eni od nočnih cestnohitrostnih dirk: »Že pred startom so naše avtomobile v tovarni opremili s kompletom luči za nočno vožnjo. Startal sem prvi in na poti na Krim naletel na gledalca v avtomobilu na progi, ki se kljub mojemu trobljenju ni hotel umakniti. Približno tri kilometre sem vozil za njim, potem pa mi ni preostalo drugega, kot da se mu zaletim v rit in ga spravim s ceste. Pri tem sem razbil vse luči, brez njih sem prevozil nočni brzinec in vseeno zmagal.« Eno večjih dogodivščin je Saturnusov dogodek doživel leta 1989, ko se je na dirki pojavil sam naftni mogotec, šejk iz Združenih arabskih emiratov, Mohhamed Bin Sulayem, ki je bil tudi najuspešnejši voznik relija z Bližnjega vzhoda. Tamkajšnje regionalno prvenstvo je osvojil kar štirinajstkrat. Vozil je tovarniško toyoto celico GT4.  
Saturnus je slovel tudi po nočnih dirkah. Fotografija
je bila posneta na nočni dirki Rallyja Saturnus leta 1987.


Domačim posadkam je Saturnus nudil možnost stika s številnim občinstvom in lastne uveljavitve. Ob Küzmiču si je na njegovih hitrostnih preizkušnjah z drsenjem in pogumno vožnjo ime ustvaril tudi Silvan Lulik, prav tako kot Romana Zrnec in številni vozniki manj zmogljivih dirkalnikov. Romana Zrnec je tudi edina ženska, ki si je na Rallyju Saturnus zagotovila razvrstitev v državno prvenstvo, leta 1987, in je bila z drugim mestom v skupni razvrstitvi najviše uvrščena ženska udeleženka. Pravzaprav ji je najvišjo stopničko odvzela okvara turbinskega polnilnika.


Največ gledalcev se je vselej zbralo na drsečih zavojih v Velikih Žabljah. Hitrostni preizkušnji na Predmeji in v Hrušici sta med ljubitelji reli tekem hitro postali prestižni lokaciji
  Leta 1990, dobra dva meseca pred izvedbo trinajstega Rallyja Saturnus, so v podjetju ustanovili Avto-moto društvo Saturnus. Glavna naloga društva AMD Saturnus je bila poleg organizacije najbolj prepoznavne jugoslovanske avtomobilske športne prireditve tudi njena promocija vse leto, organizacija predavanj, izvedba vozniških tečajev, tečajev spretnostne vožnje, organizacija ogledov relijskih tekem … AMD Saturnus je bil ustanovljen 7. marca in je predstavljal dvaindevetdeseto društvo v okviru AMZ Slovenije, botra ustanovitve pa sta bila predsednik AMZS-ja Boris Korbar in direktor Rallyja Saturnus Rok Freyer, prvi predsednik pa je postal Mitja Ljubeljšek, takratni tehnični direktor Saturnusa.

Rally Saturnus se je znašel na najnižji točki leta 2000, ko po dvajsetih letih ni več štel za avstrijsko državno prvenstvo, večinoma pa je potekal na Hrvaškem. Da je bila na slovenskem asfaltu izpeljana vsaj zadnja hitrostna preizkušnja, sta imela največ zaslug dirkača Andrej Jereb in Boris Popovič. Neposredna konkurenta sta stopila v papirno vojno in bila v Kopru nagrajena z obiskom več tisoč gledalcev.

 

Težko je tudi določiti najznamenitejšo hitrostno preizkušnjo dosedanjih Rallyjev Saturnus. Največ gledalcev se je vselej zbralo na drsečih zavojih v Velikih Žabljah, veliki ikoni sta postali hitrostni preizkušnji na Predmeji in v Hrušici. Prva, ker je potekala po spektakularni pokrajini, druga zaradi tehnično zahtevnega makadamskega odseka. Hrušica je namreč ločila najboljše od dobrih. Dirkači so na cilju vozili kar skozi koridor gledalcev. Po zaslugi Rallyja Saturnus so postale znamenite še Planinske ride, ki so bile vselej odlično obiskane.

V dobrih tridesetih letih Rallyja Saturnus so se že nekajkrat zamenjala tehnična pravila, zato so najvišja mesta zasedla zelo različna vozila.
 
Štartna rampa iz leta 2007, ko se je dogodek še imenoval Rally Hella
 
Avtomobili razreda WRC, ki še danes veljajo za najboljše relijske dirkalnike, so na Saturnusu slavili šele leta 1999. Rally Saturnus je danes zagotovo največja avtomobilistična športna prireditev pri nas. Letos je bil izpeljan že 34-tič. V preteklih letih je dogodek doživljal vzpone in padce, v zadnjih letih pa je spet uspel pridobil nekdanji ugled. Šport in športna tekmovanja, kakršen je Rally Saturnus, sta zagotovo najboljša ambasadorja mednarodnega sodelovanja, prijateljstva in sobivanja. Podpora s strani podjetja Hella Saturnus Slovenija je za realizacijo dogodka bistvenega pomena, za samega pokrovitelja pa sodelovanje na tem dogodku pomeni dvig ugleda podjetja v okolju, v katerem deluje.











Razglasitev zmagovalcev na letošnjem Rally Saturnusu.
  Pred časom se je prireditev iz Rally Hella spet preimenovala v Rally Saturnus, saj ima pod tem imenom v slovenskem prostoru močno zasidrano tradicijo. Prireditev za pokrovitelja, podjetje Hella Saturnus Slovenija, predstavlja gradnjo ugleda in pripadnosti med zaposlenimi in tudi ugleda v širšem prostoru, še bolj pa je pomembno pridobivanje ugleda med potencialnimi novimi strokovnjaki, ki bi si želeli svojo kariero začeti ali nadaljevati v podjetju.

 

OB 90. OBLETNICI SO POVEDALI

 

PREBERITE ŠE

 

Govorci na jubilejnem dogodku

govor dr. Danilo Türk »
govor Christof Droste »

govor Franz Josef Klegraf »


Video ob 90. obletnici Saturnusa


Obdobje napredka in uspehov
Obisk mladincev iz SSSR
V mesecu septembru nas je obiskala skupina mladincev in mladink iz mesta ORLOVA iz SZ. Imeli so željo spoznati našo deželo in navezati tesnejše st...
Solidarnost naših mater ...
V začetku leta smo se na prošnjo jugoslovanskega in slovenskega koordinacijskega odbora za pomoč žrtvam imperialistične agresije v Vietnamu brez ...
AY-241 žarometi za osebn ...
Znano je, da Tomos — tovarna motornih vozli Koper in delniška družba Citroen iz Pariza že več let sodelujeta. Tomos pri tem sodelovanju kupu...
Avto relly
Svetovno znani švicarski voznik formule 1 Clay Ragazzoni, zmagovalec Velike nagrade Brazilije in član ekipe Ferrari, je vozil športno izvedbo Zasta...
Dan samoupravljavcev
Letošnji »Dan samoupravljavcev« smo tudi Saturnuža-ni proslavili. Ni bilo velike proslave, ne prostega dneva ali podobnih prazničnih zn...
Izostanki zaradi bolezni
Strokovna služba skupnosti zdravstvenega zavarovanja — skupina za statistiko, je izdelala pregled izgubljenih dni zaradi začasne zadržanosti ...
Pravi rally
Sodeč po izjavah udeležencev četrte letošnje preizkušnje za državno prvenstvo »Loka rally 77« — tudi tistih, ki so iz kakršni...
Obisk mladincev iz SSSR
V mesecu septembru nas je obiskala skupina mladincev in mladink iz mesta ORLOVA iz SZ. Imeli so željo spoznati našo deželo in navezati tesnejše st...

SATURNUS SKOZI ČAS

PUBLIKACIJE

FOTOGALERIJE

ZGODILO SE JE